ספרי קבלה

הסוד מאחורי ספרי קבלה

סביב ספרי הקבלה של היהדות (הידעתם? יש גם ספרי קבלה נוצריים) יש לא מעט שמועות שונות. הדבר נובע בין השאר מכך שהקבלה היא תורת הסוד, וככזו – יש סביבה לא מעט ערפול ומסתורין. עם זאת, חשוב בהחלט שכל יהודי יכיר ולו את הבסיס של ספרי הקבלה, ואת ההתפתחות ההיסטורית שלהם. לכן בתוך פורטל יהדות עשינו לכם סקירה היסטורית קצרה של ספרי הקבלה, שתבינו במה בדיוק מדובר.
חשוב להבין כי הקבלה ככלל, הייתה חלק מרכזי ביהדות עוד מההתחלה. במאה ה- 8-9 חלה דעיכה במעמדה של הקבלה ביהדות, שכן כוחות שונים ביהדות ניסו לבסס מחשבה יותר רציונלית, בעיקר בהשפעת פילוסופיה יוונית. הדבר גם בוצע כתגובת נגד לקראות, שבתחילת דרכה הייתה מאוד משיחית ומיסטית. לכן היהדות הרבנית דחתה מוטיבים מיסטיים. אולם, כבר במאה ה- 12 חל מהפך בנושא, כאשר חיבור הקבלה הממשי הראשון פורסם – ספר הבהיר. במקביל פורסם גם ספר היצירה. שני החיבורים מיוחסים לתקופת המשנה, ומתארים בעיקר את בריאת העולם.

ספרי קבלה מתפתחים ביחד עם יהדות

לאחר מכן, הגיע השיא הראשון של ספרי הקבלה ותנועת הקבלה בכלל עם פרסומו של ספר הזוהר. ספר הזוהר הוא כה מפורסם, עד שלא רק קהילות של יהדות ברחבי העולם מכירות אותו (כמו יהדות אתיופיה או יהדות בבל), אלא גם בני דתות אחרות מכירים אותו בצורה בסיסית. ספר הזוהר מיוחס לרבי שמעון בר יוחאי, וכולל בעיקר פרשנויות שונות על התורה ומצוות יהדות שונות, כמו גם סיפורים שונים על התגלויות בפני רשב"י וחבריו.
נקודת הציון הבאה היא גירוש ספרד – שהביא לפריחה ולחיבורים רבים בספרות הקבלה, בעלי אופי משיחי למדי. אולם, אלו נעלמו די במהרה ולא השאירו חותמם. מי שהיה יוצא דופן היה הרמ"ק – רבי משה קורדובירו. רמ"ק הגיע לצפת, ושם החל להפיץ את תורתו, הקשורה בעיקר לספירות שונות של אור ואלוהות. הרמ"ק הפך להיות יהודי מקובל ידוע מאוד בעיר, אולם תורתו הייתה מוכרת בעיקר בתוך תחומי א"י, ולא כל הקהילות היהודיות הכירו אותו.
השינוי בא למעשה עם תלמידו של הרמ"ק – הלוא הוא האר"י המפורסם. האר"י הוא רבי יצחק לוריא, וגם הוא פעל בצפת ונחשב למעשה לממשיך דרכו של הרמ"ק. האר"י עשה שינוי יסודי ומהותי מאוד בקבלה – שכן הוא דיבר לראשונה על ישויות שנלחמות אחת בשניה. בעיני האר"י והקבלה הלוריאנית שאותה הוא ייסד, האלוהות למעשה הסתלקה מן העולם – אך ורק כדי לחזור, ובכוח האנשים להחזיר אותה. האר"י עצמו כמעט לא השאיר אחריו ספרי קבלה, אלא רק חיבורים מעטים.

ומה אחרי האר"י?

כמובן שיש עוד ספרי קבלה אשר פורטל יהדות יציג לפניכם, שהתבססו רובם ככולם על הקבלה הלוריאנית של האר"י. בין ספרי הקבלה אשר כל יהודי ראוי שיכיר, ניתן לציין את הסולם ואת תלמוד עשר הספירות. אלו הם ספרי קבלה שחיבר הרב יהודה לייב אשלג, הידוע גם בכינוי בעל הסולמות, וחיבוריו הם בעיקר פרשנות על ספר הזוהר. חשוב לדעת שהיום ספרי קבלה הם כאמור חלק בלתי נפרד מהיהדות, ואף קהילות מופרדות כמו יהדות אתיופיה שלא הכירה את הקבלה בעבר, מנסה להכיר היום את היסודות שלה.