תקופת בית ראשון

כל יהודי מכיר את תקופת בית ראשון

במסגרות כתובות שונות של יהדות, אפשר לראות תמיד עד כמה ימי הבית הראשון מועלים על נס. אם יש תקופה אשר נתפסת כאוטופית כמעט – הרי זו תקופת הבית הראשון. זו התקופה שבה לראשונה בני ישראל פעלו תחת ממלכה (או שתי ממלכות) עצמאיות לחלוטין. חשוב גם לציין, כי תקופת הבית הראשון אמיתית גם מבחינה היסטורית – החוקרים אמנם חלוקים על ראשיתה, אבל החל מאמצעה אין איש אשר מתווכח על היותה קיימת, ועל העובדה כי אכן היו שתי ממלכות – יהודה וישראל, בהם כל יהודי היה יכול לחיות, וכנראה גם לעבור בחופשיות יחסית. כדי לדעת עוד על תקופת הבית הראשון, טוב עשיתם שנכנס אל פורטל יהדות, כי כאן תקבלו את כל התשובות לשאלות שלכם.

כך נראתה יהדות בתקופת בית ראשון

מקובל להתחיל את תקופת הבית הראשון בערך במאה ה-11 לפנה"ס – כאשר הומלך שאול משבט בנימין על פני כל ישראל. מלכות שאול מתוארת כהפכפכה ולא יציבה – זה הגיוני לא רק לפי מסורות של יהדות, אלא ככל הנראה גם במחקר בדוק: הגיוני שממלכה חדשה שתקום, תהיה לא יציבה בהתחלה, וייקח זמן עד אשר היא תצמח ותתבסס. בהמשך כמובן, הגיע דוד משבט יהודה המפורסם, כבש שטחים חדשים והקים ממלכה עם שטחים נרחבים עד מאוד. בנו שלמה,, הוא זה שהקים את בית המקדש בירושלים – ומכאן השם של התקופה – ימי בית ראשון.
מכאן ואילך ההיסטוריה למעשה מתפצלת, שכן בוצע פילוג בין שתי הממלכות – ממלכת יהודה בדרום, וממלכת ישראל בצפון. מעניין לציין, שחוקרים שבדקו כיצד היה יכול להסתדר יהודי בכל אחת מהממלכות, הראו כי ממלכת ישראל הייתה יותר משגשגת מבחינה כלכלית. גם חז"ל כבדרך אגב, טענו כי אף מלכים רשעים כמו אחאב מלך ישראל – היו מלכים טובים מאוד מבחינת השגשוג הכלכלי שהם הביאו לעמם, על אף שהיו נחותים מבחינה רוחנית.
אז מה פורטל יהדות יכול לחדש לכם? ככל הנראה, הסיבה לכך שממלכת ישראל היתה משגשגת יותר היא פשוטה- עיון בספרי מלכים ודברי הימים, יכול להראות כי כלל מלכי ישראל "עשו הרע בעיני ה' ". אם נניח את המחלוקות התאולוגיות בצד, קל לראות שככל הנראה בממלכת ישראל היו הרבה יותר קשרים עם ממלכות זרות ועם אימפריות זרות. הדבר מסביר היטב מדוע מלכים אלו מתוארים בתנ"ך כמלכים שלא שמרו את חוקות האל – משום שהיו נתונים להשפעות רבות יותר של תרבויות זרות. ממלכת יהודה לעומת זאת, הייתה ממלכה ששמרה הרבה יותר את האמונה המונותאיסטית. היא גם קיימה כמובן קשרים עם ממלכות נוספות, אך העובדה כי לא הייתה נוחה להשפעה של דתות אחרות, אכן צמצמה במעט את פעילותה הכלכלית – אף כי היא סייעה לה לשרוד לאורך זמן.

התקופה שמוכרת בכל העולם

עם זאת חשוב להבין כי המחקר מצא כי בימי המלך חזקיהו, ממלכת יהודה הייתה ממלכה חזקה מאד, ואף מסורות של יהדות פיארו מאוד את חזקיהו המלך. פתיחותו של חזקיהו לממלכות נוספות וגם של בנו מנשה אשר הרחיב מאוד בריתות אלו – גרם גם לעבודת אלילים רבה מאוד ברחבי הממלכה. עושה רושם שרק נכדו של מנשה, יאשיהו הצליח ליצור איזון בין יהדות לבין קשרי מסחר. יאשיהו ערך רפורמות פולחניות משמעותיות בממלכה, אך קשר קשרים עם ממלכות אחרות. רק לאחר מותו של יאשיהו החלה שקיעת ממלכת יהודה, עד לגלות בבל בשנת 586 לפנה"ס. תמיד כדאי לזכור, כי תקופת הבית הראשון היא תקופה מפורסמת בכל קהילה – גם יהדות בבל וגם יהדות מרוקו מכירות אותה בצורה דקדקנית, וגם קהילות נידחות כמו יהדות אתיופיה הכירו מסורות רבות על תקופה זו.